Liepājas autobusu parks kļūst par LDDK biedru
Šī gada septembrī Liepājas autobusu parks (LAP) tika uzņemts Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) biedru vidū. Svarīgākie jautājumi, ko LAP vēlas aktualizēt kopā ar LDDK biedriem, ir fundamentālais šoferu trūkums un nepieciešamība pēc ģenerālvienošanās pārvadājumu nozarē.
Kvalificēta darbaspēka trūkums ir izaicinājums daudziem pārvadātājiem, jau gadiem ietekmējot nozari kopumā, bet nozares lēmumpieņēmēji vēl joprojām nav raduši vienotu risinājumu, tā rezultātā problēmu uzliekot uz pārvadātāju pleciem.
Liepājas autobusu parka valdes priekšsēdētāja Anna Valtere skaidro problēmas nopietnību: “Ar šoferu trūkumu saskaras vairāki nozares uzņēmumi, vai tie būtu autobusu vadītāji, trolejbusu vadītāji vai jebkuras citas kategorijas transportlīdzekļu vadītāji – ilggadējais trūkums pašlaik uzliek smagus izaicinājumus pat lielākajiem nozares uzņēmumiem. Pārvadātāji nesēž rokas klēpī salikuši, tomēr individuāla rīcība nesniegs ilgtermiņa risinājumus. Šos jautājumus risinātu mērķtiecīga nozares spēlētāju un lēmumpieņēmēju sadarbība.”
LAP ir aizsācis vairākas iniciatīvas autobusu vadītāju piesaistei, piemēram, piedāvājot apmaksāt autobusa vadītāja tiesību iegūšanu. Šobrīd ar programmas palīdzību ir piesaistīti autobusa vadītāji, bet interesentu skaits ir nepietiekams. Šādu risinājumu, pašiem uzņemoties apmaksāt tiesību iegūšanu vai kvalifikācijas paaugstināšanu, realizē vairāki pārvadātāji, risinot nozares izaicinājumus individuāli.
Tomēr efektīvam risinājumam ir nepieciešama nozares ģenerālvienošanās jeb kopīga izpratne par paveicamo starp pārvadātājiem un nozari pārstāvošajām organizācijām. Ar autobusu vadītāju trūkumu nesaskaras tikai viens pārvadātājs, tā ir problēma, kas ar dažādu intensitāti un periodiskumu skar nozari kopumā. LAP ir izteicis aicinājumu noslēgt nozares ģenerālvienošanos, kas kalpotu par vienu no mehānismiem kā uzlabot atalgojuma jautājumu un celtu šoferu profesijas prestižu. Viens no LAP piedāvātajiem risinājumiem ir samazināt vecuma slieksni D kategorijas iegūšanai no 24 uz 21 gadu, kā arī ļaut iegūt D kategorijas tiesības bez C1, C vai D1 kategorijas apgūšanas.